Dmitri Vasserman ([info]utkast) wrote,
@ 2006-03-25 12:44:00
Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend  Next Entry
Carin Jämtin från en annan verklighet.
JämtinFör tre kvart sen pratade jag med biståndsministern Carin Jämtin i Solna Centrum:
- Hej!
- Hej!
- Jag har en fråga. Våren 2002 offentliggjordes dokument som bevisar att den palestinska regimen finansierar terrordåd mot israeliska civila direkt ur budgeten. Sedan dess ökade det svenska biståndet till den palestinska regimen lavinartat. Pengarna påstås vara öronmärkta för diverse humanitära projekt, däremot varje öre som hamnar i regimens budget befriar pengar för finansiering av terrordåd mot israeliska civila. Jag undrar på vilket sätt tar du i egenskap av biståndsminister hänsyn till att pengarna som kommer till PA befriar resurser för terrorverksamhet.
- För det första vill jag påpeka att bara en liten del av biståndspengarna hamnar till den palestinska regeringen. Vi kanaslierar större delen av pengar via FN och UNRWA, finansierar en del icke-statliga projekt och bara en liten del går direkt till PA.
- Men ni finansierar ju ändå palestinsk propagandacentral och andra regeringsprojekt.
- Ja, men du vet, palestinsk regering har så lite egna inkomster.
- Kanske för att de inte investerar i näringsliv och utveckling och föredrar att finansiera ”martyrer”, hatlägren för barn, hjärntvätt-TV osv. Och varje öre som ni pumar i deras budget befriar resurser just för terrorfrämjande verksamhet.
- Terrordåd begås på bägge sidor!
- På bägge sidor? Hur definierar du terrordåd?
- Mord. Barnamord till exempel.
- Och du hävdar att Israel avsiktligt mördar palestinska barn?
- Det är inte bara jag som hävdar det. Den internationella domstolen i Haag har fastsällt det!
- Verkligen? I vilket utslag?
- (Vänder blicken bort. Sedan dess tittar Jämtin aldrig på mig och visar med hela sitt kroppsspråk att samtalet är obehaglig för henne och det enda hon vill är att gå bort därifrån) Jag vet inte, jag har inte alla uppgifterna med mig. (Åt sidan: "Karin, kan du komma fram och fortsätta samtalet?")
- Men du hävdar att domstolen i Haag fastställt att Israel avsiktligen mördar palestinska barn?
- Ja, det är så! (Den andra tjejen kommer fram och ställer sig mellan mig och Carin Jämtin)
- Kan du åtminstone nämna beslutets årtal?
- Nej, jag måste gå. (Går bort och börjar prata med person från hennes följe)

Samtalet fortsätter med tjejen som kom fram.
- Vad kan jag hjälpa dig med?
- Biståndsministern påstod just att den internationella domstolen slog fast att Israel avsiktligt mördar palestinska barn. Jag undrar vilket beslut refererade hon till.
- Muren är olaglig!
- Vi nämnde inte mursegmentet av säkerhetsstängslet överhuvudtaget. Carin Jämtin påstod att israeler mördar barn med flit och att domstolen i Haag har slagit fast att det är så. Sådant beslut känner jag inte till, gör du det?
- Vet du, Palestinabiståndet är inte riktigt mitt ämne
- Varför fick du prata med mig då?
- För att det finns flera som vill prata med biståndsministern.
- Men hon pratar ju inte med någon just nu.
- Ni kanske har inget mera att prata om.
- Jag vill ha belägg för hennes påstående. Vi pratade lugnt, du såg ju, jag var varken hotfull eller oförskämd, men hon valde ändå att avbryta samtalet och gå ifrån mig och skicka en person som inte är insatt.
- Jag vet inte. Ni har kanske pratat färdigt.



(44 comments) - (Post a new comment)

Israel och barn
(Anonymous)
2006-03-25 02:07 pm UTC (link)
Om Israel och deras utnyttjande av barn:
http://in-defense-of-the-innocent.blogspot.com/

Glad att kunna hjälpa till med information. Det är bra att du ställer frågor om just hur Israel behandlar barn, för det är en (som synes från länken) viktig fråga!

(Reply to this)

Jämtin och MÖ konflikt.
(Anonymous)
2006-03-25 06:06 pm UTC (link)
Vissa av henens uttalande är minst sagt anmärkningsvärda :
Vad är ett demokratiskt land? Det är en sådan fråga som även professorerna på de kändaste universiteten tvistar om. De enda demokratier som finns i världen är väl Sverige och Norge och några stycken till.

Angående Hamaz, undrar om hon verkligen följde utvecklingen.
Hamas har vunnit sin majoritet i demokratiska val, och den svenska regeringen anser inte att det ska påverka vårt bistånd, åtminstone inte innan vi vet hur organisationen kommer att utvecklas i sin nya roll. Vi kommer att följa utvecklingen noggrant och diskutera saken med de övriga EU-länderna

Hon verkar ha en recept för freden : Mera pengar till Hamas och bort med säkerhetsbarriären. Tittar man på hennas bakgrund blir man inte förvånad. Olof Palmes Internationella Centrum är inte känd för sitt objektivitet i MÖ konflikten.

Lubbe Ferrysson

(Reply to this)

Okunnigt och arrogant
(Anonymous)
2006-03-25 11:34 pm UTC (link)
av Carin Jämtin. Chockerande ignorant agerande av en svensk minister. Och jag är rädd att kunskap inte är det enda som fattas hos henne. Hon verkar inte fatta att hon talar för stöd till människorättsvidriga organisationer. Så oerhört beklämmande. Vilka fegisar.

BTW, bloggen du länkade till, anon., var ensidigt bladder. Om du är intresserad av att hjälpa utnyttjade människor, sök efter någon sajt som inte enbart synar judar, Israel och sionister när det gäller brott. Det som driver bloggaren är pinsamt klart.

Det artikeln här talade om var en svensk minister som försvarar stöd till terrorister.

A-K Roth

(Reply to this) (Thread)

Re: Okunnigt och arrogant
(Anonymous)
2006-03-26 07:50 am UTC (link)
A-K Roth,
då får jag be om ursäkt. Jag trodde Dmitri faktiskt ville veta hur Israel och barnamord hängde ihop när han frågade Carin. Men nu när du påpekar det så förstår jag att det förmodligen inte handlade om en uppriktig fråga, utan om att spela på det klassiska "om du inte tycker om Israel skriker jag anit-semit" tricket. My bad!

ps. Bara som en liten detalj, men ni är väl medvetna om att Hamas stöds och finansieras av Mossad, så om ni är pro-israeliska borde ni väl vara glada åt att mindre pengar behöver ges från den Israeliska staten för att uppnå samma mål!

(Reply to this) (Parent)(Thread)

Re: Okunnigt och arrogant
(Anonymous)
2006-05-11 12:17 pm UTC (link)
Va? I Sverige? Tvärtom är det ju. Om en undersöäkning helt rätt visar vad vi redan vet eftersom antismeitism är en naturlig del av det europeiska idéarvet och självbilden ifrågasätts denna trots att metoden är samma när man undersöker andra åsikter. Läs Bachners Återkomsten om svensk antisemitism och dess olika uttryck.

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]amandaqixy
2008-07-10 10:33 pm UTC (link)
Läs Bachners Återkomsten om svensk antisemitism och dess olika uttryck. ( Reply to this )( Parent ) ( Read comments ) - Mini Sitemap: Post to Journal Downloads LJ Gift Shop Safety Tips Support & FAQs Be a Support Volunteer Feedback & Contact Us Report Abuse Site News More.

(Reply to this) (Parent)


[info]louisefebuv
2008-07-17 12:23 pm UTC (link)
Universitetet i Tel Aviv beskriver i sin årliga rapport Antisemitism world wide en utveckling där olika former av antisemitiska uttryck ökar.

(Reply to this) (Parent)


(Anonymous)
2006-03-26 09:40 am UTC (link)
Dmitri, spelade du in intervjun med Jämtin på band, eller reciterar du fritt från minnet?

Bulten i Bo (http://bultenibo.blogspot.com)

(Reply to this)


(Anonymous)
2006-03-26 11:14 am UTC (link)
Underbart exempel på maktfullkommlighet, jag fick den där svindelkänslan i magen, precis som att äka hiss när snöret går av.

Hisnande!
Vår nya utrikesminister kanske, inte.

(Reply to this)

Tokmotare
(Anonymous)
2006-03-26 01:34 pm UTC (link)
Du råkade ut för en tokmotare. Det finns en eller flera vid varje torgmöte. Deras uppgift är just att mota bort tokstollar, psykiskt sjuka människor och drogmissbrukare. Man inleder ett samtal och verkar intresserad, sedan försöker man förflytta personen så långt från mötet som möjligt. "Kom vi ställer oss där borta istället. Det är så förbannat bullrigt här. Jaha du är intresserad av Palestinafrågan. Själv är jag inte så insatt fast jag tycker i och för sig att det är intressant." Man börjar gå litet sakta i riktning bort från mötet och när man är på betryggande avstånd stannar man och talar en stund om allt möjligt, tills man kastar en blick på klockan. "Nej nu måste jag gå. Det var trevligt att prata med dig"

(Reply to this) (Thread)

Re: Tokmotare
[info]utkast
2006-03-26 02:05 pm UTC (link)
Att sossarna använder tokmotare mot oppositionella avslöjar deras syn på människor som inte delar deras uppfattningar: tokstollar.

Att se oppositionella som psykiskt sjuka eller instabila människor är ingenting sossarna själva uppfann. Fenomenet var känd i Sovjetunionen och fick i Väst beteckning ”repressiv psykiatri”.

(Reply to this) (Parent)

En röst på sossarna är en röst för antisemitism...
(Anonymous)
2006-03-26 07:25 pm UTC (link)
...och för krälande inför islamister. Finns det en enda frisk människa som kan rösta på ett sånt genomruttet parti?

(Reply to this)

Tokmotare
(Anonymous)
2006-03-26 11:30 pm UTC (link)
Uppenbarligen behöver (s) tokmotare... Det är alldeles tydligt det...

(Reply to this) (Thread)

Re: Tokmotare
(Anonymous)
2006-03-27 12:33 am UTC (link)
Alla partier har tokmotare. Annars skulle torgmöten inte fungera. Däremot så var det ju inte här fråga om att mota en tok utan att ministerna använde sig av en tokmotare därför att hon inte kunde svara på en fråga. Det är någonting helt annat.

(Reply to this) (Parent)

Anon som bad om ursäkt:
(Anonymous)
2006-03-27 11:44 am UTC (link)
Ursäkt accepterad om den var uppriktigt menad. Ledsen, men ditt bladder om att Israel och barnamord "hänger ihop" är bara dumheter. Ja, det är jobbigt att man inte kan häva ur sig hur som helst eller länka till hatiska bloggare utan att ses som hatare men det är ditt problem.

(Reply to this)

Hahaha! :-)
(Anonymous)
2006-03-27 03:05 pm UTC (link)
http://www.jinge.se/index.php/allmnt/poker-i-stallet-for-fackforeningar.htm

(Reply to this) (Thread)

Re: Hahaha! :-)
[info]utkast
2006-03-27 03:36 pm UTC (link)
Jag är inte särskilt road. Jinge skulle nog födas 70 år tidigare i Tyskland, då skulle både hans teckning och hans idéer om at mota folk från vallokaler uppskattas mycket mera.

Åt andra sida, han en hel del anhängare även nu.

(Reply to this) (Parent)(Thread)

Re: Hahaha! :-)
(Anonymous)
2006-03-27 04:56 pm UTC (link)
Citerat från Jinge:
"Skulle dessutom högeralliansen vinna valet i höst, gud förbjude, så kommer välfärds- och trygghetssystem att skäras ner ytterligare och det drastiskt"

Se där, den vänster (e inte de atister?) "orienterade sjukpensionären" ororar sig över sin personliga ekonomiska bidragsberoende. Borglig valseger, tack. =)

(Reply to this) (Parent)(Thread)

Re: Hahaha! :-)
(Anonymous)
2006-03-28 09:34 am UTC (link)
"Se där, den vänster (e inte de atister?) "orienterade sjukpensionären" ororar sig över sin personliga ekonomiska bidragsberoende."

Nu blir det väl lite väl OT, om Dmitri ursäktar. Men är det så underligt? Tänk nu en halv miljon sjukpensionärer. Är det underligt om valet kanske står och väger med vad de kan uppfatta som ett hot mot deras försörjning? INte alls. Problemet är ju pedagogiskt. Och kan inte "alliansen" övertyga pedagogiskt att många tjänar på att komma tillbaka till arbetslivet, att livet inte är slut för att man blivit sjukpensionerad, och i kombination med en tillväxtmotor som också skapar jobb, då ryker inga sossar vid rodret.

Louise P.

(Reply to this) (Parent)(Thread)

Mitt i prick.
(Anonymous)
2006-03-28 02:46 pm UTC (link)
Grattis, mycket bra pedagogiskt beskrivning av sjukdomem "allmän välfärd".

Lubbe Ferrysson

(Reply to this) (Parent)


(Anonymous)
2006-03-27 10:33 pm UTC (link)
Alla dessa spekulationer om hur samhället kommer att försämras om högerblocket tar över! Det är det enda argumentet alla vänsterintresserade kan komma med. Det och att sossarna var tvugna att städa upp efter att borgarna hade makten med Carl Bildt i spetsen från -94. Det tar lång tid att stabilisera samhällets välstånd och ekonomi i allmänhet. Det tar inte 4 år att reparera vad vänsterblocket åstadkommit i gud vet hur många år. Det är sossarnas och det svenska folkets fel att det är som det är idag. Det kan knappast bli sämre än vad det är nu! För övrigt, om jag ska kommentera inlägget, så Är Carin en okunnig politiker som inte har något vettigt och OBJEKTIVT beläg för vad hon häver ur sig. Tyvärr representerar hon måna andra sossars åsikter. Huvva säger jag bara!

(Reply to this)

Intressant inlägg
(Anonymous)
2006-03-27 11:52 pm UTC (link)
Intressant inlägg!!!

Måtte hom aldrig bli utrikesminister!
http://blogg.expressen.se/lundinorient/

(Reply to this)

Bra jobbat Dmitri
(Anonymous)
2006-03-28 08:40 am UTC (link)
Grattis till ett bra journalistiskt arbete Dmitri.
Den där Carin Jämtin är en pro-palestinsk ideolog, och inte en värdig svensk minister. Som tur är får hon sparken i september.

(Reply to this)

Louise!
(Anonymous)
2006-03-28 04:35 pm UTC (link)
"Tänk nu en halv miljon sjukpensionärer. Är det underligt om valet kanske står och väger med vad de kan uppfatta som ett hot mot deras försörjning? INte alls. Problemet är ju pedagogiskt. Och kan inte "alliansen" övertyga pedagogiskt att många tjänar på att komma tillbaka till arbetslivet, att livet inte är slut för att man blivit sjukpensionerad, och i kombination med en tillväxtmotor som också skapar jobb, då ryker inga sossar vid rodret."

Har man 35-40% återstående hjärtfunktion så spelar det förbanne mig ingen roll om så än alliamsen trollar med knäna. Sedan får man vara hur djävla pedagogisk som helst!

(Reply to this) (Thread)

Re: Louise!
(Anonymous)
2006-03-28 07:48 pm UTC (link)
"Har man 35-40% återstående" ... hjärnfunktion att dagarna i ända sitta framför en dator och systematiserat spy ur sig förolämpande judehatande galla, kan man nog hantera någon annan typ av likaledes okvalificerad fulltids syselsättning,
Istället för att uppenbart parasitera på samhällkropen som en uppenbar arbetskygg latmask.

(Reply to this) (Parent)


(Anonymous)
2006-03-30 09:01 am UTC (link)
Heder åt Dmitri,
för hans oförtrutliga arbete med att systematiskt avslöja den svenska mediokratins bedrägliga, antijudiska natur!
Var det inte så, att socialdemokraterna diskvalificerade sig själva när de valde fortsatt maktinehav med stöd från kommunisterna och miljöpartiet, hellre än att avgå.
Den som leker med lort blir lortig...

(Reply to this)

Dmitri, är du Israelisk spion?
(Anonymous)
2006-03-30 06:31 pm UTC (link)
Dmitri, är du Israelisk spion?

(Reply to this) (Thread)

Re: Dmitri, är du Israelisk spion?
(Anonymous)
2006-03-31 11:27 am UTC (link)
Frågan kommer förstås från Jinge, halvt om halvt för att han inte kan låta bli att förstöra Dimitri's blogg, halvt om halvt för att han i sin verklighetsfrämmande hjärna faktiskt tror det.

(Reply to this) (Parent)(Thread)

Re: Dmitri, är du Israelisk spion?
(Anonymous)
2006-03-31 04:32 pm UTC (link)
Nej, det var bara en fråga. Det sista jag vill - är att förstöra något.
Frågan kommer ut naturligt eftersom en man som Dmitri bor i Sverige och antagligen är svensk medborgare samt visar sig vara mer lojal mot en främmande makt (Israel ) än mot Sverige.

(Reply to this) (Parent)(Thread)

Re: Dmitri, är du Israelisk spion?
(Anonymous)
2006-05-07 01:55 pm UTC (link)
Lojal? Menar du dubbla lojaliteter? Varför undrar du om just Dmitri har fler lojaliteter än den svenska? Är du nazist?

(Reply to this) (Parent)(Thread)

Re: Dmitri, är du Israelisk spion?
(Anonymous)
2006-06-10 09:15 am UTC (link)
Svaret på den sista frågan är NEJ.
Varför just Dmitri – jag tycker att han är mycket mer bevandrad i frågorna kring Israel-Palestina än Carin Jämtin och därför kunnat visa sig lite mer diplomatisk mot henne.
Jag blev bara förbannat på hans macho - överlägsenhet.

(Reply to this) (Parent)


(Anonymous)
2006-03-31 01:48 pm UTC (link)
Tack för detta utomordentliga exempel på sossarnas felprogrammerade utrikespolitik!

Är det skillnad på att ett barn dödas på två meters avstånd med en AK-47 och ett barn som dödas av en bomb från ett flygplan med avsikten att förstöra ett legitimt mål?

Enligt Jämtins resonemang är det inte det. I förlängningen innebär det att att vi borde döma alla som dödar någon, oavsett omständigheterna, för mord och avskaffa begreppen dråp, vållande till annas död mm.

Jag betvivlar inte att israeliska soldater begår övertramp, men den israeliska soldat som avsiktligt dödar ett barn blir iaf inte hedersmedborgare eller öppet hyllad utan föremål för utredning.

(Reply to this)

Dmitri!!
(Anonymous)
2006-03-31 04:26 pm UTC (link)
"Frågan kommer förstås från Jinge, halvt om halvt för att han inte kan låta bli att förstöra Dimitri's blogg, halvt om halvt för att han i sin verklighetsfrämmande hjärna faktiskt tror det."

Varför dementerar du inte påståendet?

Du vet ju varifrån den kom..

/ Jinge

(Reply to this) (Thread)

Re: Dmitri!!
(Anonymous)
2006-04-02 12:27 pm UTC (link)
Jinge är på fyllan igen, diskuterar med sig själv.

(Reply to this) (Parent)


(Anonymous)
2006-03-31 11:50 pm UTC (link)
"Jag betvivlar inte att israeliska soldater begår övertramp, men den israeliska soldat som avsiktligt dödar ett barn blir iaf inte hedersmedborgare eller öppet hyllad utan föremål för utredning."

Och hur gick det med snubben som satte ett helt magasin i huvudet på en redan skadad palestinsk flicka?

Sitter han i fängelse?

:-)

(Reply to this)

Hamas = främmande makt?
(Anonymous)
2006-04-01 04:00 am UTC (link)
“visar sig vara mer lojal mot en främmande makt (Israel ) än mot Sverige. »

Som Vänsterpartiet Kommunisterna då? Har de betalat tillbaka pengarna till Ryssland forresten? Eller har deras partiledare supit upp alla miljoner?


På vilket sätt är det illojalt mot Sverige att inte vilja ge bort svenska skattebetalare pengar till arabiska terrorister? Trots allt är det bara bland en relativt liten grupp vänsterextremister som islamistiskt terror har stöd i Sverige.

Varför inte ge dessa pengar till svenska folket, och inte till en utländsk makt? Vill extremvänsterns mörda onda Israelier kan deras väljare väl donera pengar till Hamas själva. Nu är de flesta arbetslösa parasiter som lever på borgerliga väljares skattepengar, men det är en annan fråga.

Är det förresten illojal att kräva att svenska ministrar inte ska hitta på saker och ha liten allmänbildning? Det är i och för sig lite komiskt att se vilka obildade idioter som stiger i rank bland Socialdemokraterna, de tvungas ju alltmer rekrytera bland normalfördelningkurvans vänstra halva...

(Reply to this)


(Anonymous)
2006-04-01 07:10 pm UTC (link)
Håller med att det är "... de flesta arbetslösa parasiter som lever på borgerliga väljares skattepengar". Förstår dock inte dina anklagelser mot Kommunisterna. Trodde alltid att de var på judarnas sida. Var det inte judiska fraktionen av ryska socialdemokraterna (s.k. bolsjevikerna) som gjorde en kupp och bildade sedan kommunistisk parti . Var det inte juden ifrån New-York - Trotsky som smugglade jude-pengar till Ryssland för att finansiera det judiska (bolsjevikernas) kupp i Ryssland?

(Reply to this)

Lika goda kålsupare.
(Anonymous)
2006-04-02 11:00 pm UTC (link)
Det är väl ställt utom allt tvivel att Israel mördat många palistinska barn med sittmilitära våld. Likaväl som palistinier mördat israeliska barn.

(Reply to this) (Thread)

Re: Lika goda kålsupare.
(Anonymous)
2006-04-03 10:02 pm UTC (link)
Nej, det är väl inte alls ställt utom allt tvivel. Hurdå menar du?

(Reply to this) (Parent)

Re: Lika goda kålsupare.
(Anonymous)
2006-05-07 01:58 pm UTC (link)
NEj du kålsuparteorin funkar inte, utom i Sverige då. Israel försöker inte mörda civila araber pga att de är araber. Palestinierna mördar judar pga det är judar. Hamas arbetar för att utplåna Israel pga landet är definierat som judiskt vilket ju inte betyder att judar är israeler. Så ena sidan mördar civila uppsåtligt den andra använder motvåld mot terrorister och civliva stryker ibland med, som alltid i krig. Något Sverige inte har erfarenhet av men ex. Finland. Du tycks inte förstå någonting av konflikten och du är rasist. Du anser nämligen att svarta är mindre värda annars skulle du lägga ditt krut på att kritisera den muslimska slakten av svarta i Afrika.

(Reply to this) (Parent)

Gäsp
(Anonymous)
2006-05-06 12:47 pm UTC (link)
Som om Israel vore är helt oskyldiga!

(Reply to this) (Thread)

Re: Gäsp
(Anonymous)
2006-05-07 02:00 pm UTC (link)
Vad menar du med oskyldiga? Till vad? Vem påstår att ett helt land är oskyldigt? Är Sverige oskyldigt? Frankrike? Vem i Israel påstår detta? Och oskyldig till vad? Menar du att Israel är skyldigt? Till vad? Allt? Varför?

(Reply to this) (Parent)

Snyggt jobbat
(Anonymous)
2006-07-07 02:50 pm UTC (link)
Bara att berömma för gott arbete. Jag såg en intervju i DN med Jämtin för ett tag sedan och den visade på ungefär samma tendenser. Skrämmande. Hoppas inte människan blir utrikesminister.

/J¨

http://jonmillarp.blogspot.com/

(Reply to this)

Hi guys!
(Anonymous)
2007-12-09 02:55 am UTC (link)
I’d prefer reading in my native language, because my knowledge of your languange is no so well. But it was interesting!

(Reply to this)


(44 comments) - (Post a new comment)

Create an Account
Forgot your login or password?
Login w/ OpenID
English • Español • Deutsch • Русский…